VANDENDRIESSCHE Eric

CNRS Research Fellow

CNRS

Kaninikula45

Contact : eric.vandendriessche@cnrs.fr

 

Research themes

  • Ethnomathematics: study of the mathematical practices and knowledge involved in geometric and algorithmic activities (such as string games, sand drawing, mat making, etc.) developed in societies with an oral tradition (mainly in Oceania: North Ambrym, Vanuatu, South Pacific).
  • Historiography of ethnomathematics.
  • Anthropology and historiography of numbering systems developed in indigenous societies.
  • Ethnomathematics and education

Cursus

2023 HABILITATION À DIRIGER DES RECHERCHES, « Institut Humanité, Sciences et Sociétés » (UFR IHSS, Université Paris Cité) ; intitulée « Ethnomathématique : entre anthropologie, mathématiques, épistémologie et histoire des sciences ». Soutenue le 4 déc. 2023 à l’université Paris Cité.

2010 – DOCTORAT en épistémologie et histoire des sciences, Université Paris Diderot
Thèse intitulée String figures as mathematics?, sous la direction de Karine Chemla et Sophie Desrosiers.

2004 – DEA « Épistémologie et histoire et des sciences », Université Paris VII

1992 – AGRÉGATION de Mathématiques

1987 – MAITRISE de mathématiques pures, Université Paris VII Denis Diderot

 

Research management

  • Responsable du projet ANR « Encoder et transmettre des savoirs avec une ficelle : étude comparée des usages culturels de pratiques mathématiques dans la réalisation de figures de fil (Océanie, Amérique du Nord, Amérique du Sud) » (ETKnoS, 2016-2021)

http://www.sphere.univ-paris-diderot.fr/spip.php?rubrique153

  • Responsable du projet « Les jeux de ficelle : aspects culturels et cognitifs d’une pratique à caractère mathématique » (Emergences, Ville de Paris, 2011-2016)

http://www.sphere.univ-paris-diderot.fr/spip.php?rubrique84

 

Lessons

  • Coresponsable du séminaire « Des ’arts de penser’ les mathématiques : introduction et études de cas en ethnomathématique » (EHESS), en collaboration avec Sophie Desrosiers et Marc Chemillier.
    https://enseignements.ehess.fr/2024-2025/ue/503
  • Coresponsable du séminaire « Ethno-choses : épistémologie et anthropologie des savoirs pratique» (CREDO/EHESS), en collaboration avec Sébastien Galliot et Frédéric Joulian.
    https://enseignements.ehess.fr/2024-2025/ue/683

 

Books

  • Vandendriessche, E. & Rik Pixten (Eds) (2023). Indigenous Knowledge and Ethnomathematics, Cham, Springer Nature Switzerland AG, 293p.
  • Vandendriessche, E (2015). String figures as mathematics ? An Anthropological Approach to String Figure-making in Oral Tradition Societies, Studies in History and Philosophy of Science 36, Springer, 392p.

 

Filmography

  • Tuan Ta Pesao. Écritures de sable et de ficelle à l’île d’Ambrym. Documentaire scientifique, 50 min, écrit et réalisé avec Camille Etul, Production CNRS, 2024
    URL : https://images.cnrs.fr/video/7850
  • Kaninikula, mathématiques aux îles Trobriand. Documentaire scientifique, 29 min, Production CNRS, 2012.
    URL : https://images.cnrs.fr/video/4149

 

Co-ordination of thematic issues

 

Research papers in peer-reviewed journals  

  • 2024 (avec Jean-Jacques Salone). « Dialogue entre un didacticien des mathématiques et un ethnomathématicien : théories, méthodes et questions éthiques ». Numéro spécial Inégalités éducatives en Outre-mer et accès aux savoirs en langues et mathématiques, Isabelle Léglise & Valelia Muni Toke (éds), Contextes et Didactiques, en ligne. URL : http://journals.openedition.org/ced/6244  

[a] (avec A. Da Silva). « Les dessins sur le sable du Nord de l’île d’Ambrym (Vanuatu) : une étude ethnomathématique », ethnographiques.org, 43, en ligne. URL : https://www.ethnographiques.org/2022/Vandendriessche_DaSilva

[b] « The concrete numbers of the primitive societies ». Historia Mathematica, 59, p. 12-34.

[c] (avec Christine Proust). « Introduction – A critical approach to the opposition between “concrete” and “abstract” numbers ». In C. Proust & E. Vandendriessche (eds), Concrete Numbers versus Abstract Numbers, Special Issue, Historia Mathematica, 59, p. 3–11. 

 

Peer-reviewed book chapters

  • 2025

[a] « Lévy-Bruhl’s theory on prelogical mentality and its influence on the field of history and philosophy of science: Léon Brunschvicg (1869-1944) / Abel Rey (1873-1940) ». In K. Chemla & A. Keller (eds.), Writing Histories of Ancient Mathematics. Reflecting on Past Practices and Opening the Future, Col. “Why the Sciences of the Ancient World Matter”, Dordrecht: Springer, à paraître. URL : https://hal.science/hal-03096073

[b] (avec Kécio Leite, Pierre Metsan, Maria Cecilia Fantinato). « The elaboration of culturally and locally based mathematics curricula in a globalized context ». In Anna Chronaki & Ayse Yolcu (Eds), Troubling Notions of Global Citizenship and Diversity in Mathematics Education (pp. 237-260), Routledge.
[c] (avec Karen François, Maria Cecilia Fantinato, José R.S. Mafra). « The researcher as the ‘other’: the case of ethnomathematical fieldwork ». In Yasmine Abtahi & Paola Valero (eds), Otherness in Mathematics Education, Sense/Brill, à paraître. 
[d] « Ethnomathematics of String Figure-Making Practices ». In Mario Schulze & Sarine Waltenspül (eds), String Figures – A Cultural Practice between Art, Anthropology, and Theory (pp. 137-150), DIAPHANES.
  • 2022   

[a] (avec Rik Pinxten). « Conclusions: Some lines of possible further research in ethnomathematics ». In Eric Vandendriessche et Rik Pinxten (eds), Indigenous knowledge and Ethnomathematics (pp. 277-285), Cham, Springer Nature Switzerland AG. 

[b] (avec Rik Pinxten). « Introduction to Indigenous Knowledge and Ethnomathematics ». In Eric Vandendriessche et Rik Pinxten (eds), Indigenous knowledge and Ethnomathematics (pp. v-xii), Cham, Springer Nature Switzerland AG. 
[c] « Sand Drawing versus String Figure Making: Geometric and Algorithmic Practices in Northern Ambrym, Vanuatu ». In Eric Vandendriessche et Rik Pinxten (eds), Indigenous Knowledge and Ethnomathematics (pp. 85-118), Cham, Springer Nature Switzerland AG. 
 

 

International event organisation

 

Some international communications

  • 2025 L’ethnomathématique et ses liens avec l’histoire et la didactique des mathématiques : des parcours de recherche aux questionnements éthiques – Exposé donné (avec Jean-Jacques Salone, Dominique Tournès, Alban Da Silva), dans le cadre des « Discussions programmées » du Colloque de l’Espace Mathématique Francophone – EMF 2025, Université du Québec à Montréal – UCAM, Montréal, 30 mai.
  • 2024

[a] Understanding the underlying system of sand drawing practices : collaborative experiments with Ambrymese experts – Exposé donné dans le cadre du Workshop International “Sand Drawing Practices from Vanuatu (South Pacific) an interdisciplinary approach (anthropology, ethnomathematics, linguistics)”, Aix-Marseille Université, 17 décembre.
[b] Ethnomathematics in Oral Tradition Societies – Exposé donné du “Fluminense Ethnomathematics” Seminar, En ligne, 27 juin.

  • 2023 Ethnomathematics of String Figures – Conférence (invitée) donnée dans le cadre du Workshop International “String Figure: an interdisciplinary workshop”, Ethnographic Museum Zurich, Zurich, 8-10 juin.
  • 2022

[a] Questões sobre o local versus o global em educação matemática baseada na cultura em dois contextos diversos – Exposé donné (avec Kécio G. Leite, Pierre Metsan, Maria Cecilia Fantinato), dans le cadre du 7e International Congress on Ethnomathematics (ICEm7), 7-10 décembre (en ligne).
[b] A philosophical investigation of local mathematical practices – Exposé donné (avec Karen François), dans le cadre du Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 12), Bolzano, Italie, 2-5 février (en ligne).
[c] De l’ethnomathématique à l’archéologie des savoirs mathématiques de la Pré- et Protohistoire – Exposé donné dans le cadre du colloque international Knowledge productions and their diffusion in Protohistoric societies: comparative and multidisciplinary approaches, Institut National d’histoire de l’art (INHA), Paris, 12-14 octobre.

Publications4 document(s).

  • Eric Vandendriessche. Lévy-Bruhl’s theory on prelogical mentality and its influence on the field of history and philosophy of science: Léon Brunschvicg (1869-1944) / Abel Rey (1873-1940).. 2025. ⟨hal-03096073⟩
  • Eric Vandendriessche, Bastien Sepulveda, Kexin Zhang. Une recherche ethnomathématique au Vanuatu, entretien avec Éric Vandendriessche (CNRS). 2024. ⟨hal-04867878⟩
  • Jean-Jacques Salone, Éric Vandendriessche. Dialogue entre un didacticien des mathématiques et un ethnomathématicien : théories, méthodes et questions éthiques. Contextes et Didactiques, 2024, 24, ⟨10.4000/1396v⟩. ⟨halshs-05051504⟩
  • Éric Vandendriessche. Introduction au dossier « Jeux de ficelle en Amérique autochtone ». Journal de la Société des américanistes, 2023, Jeux de ficelle en Amérique autochtone, 109 (2), pp.67-80. ⟨10.4000/jsa.22697⟩. ⟨hal-04867843⟩